Tekster

Tekst af kunsthistoriker, mag.art. Johan Zimsen Kristiansen:

Med poetisk lethed har Jane Balsgaard (f. 1939) skabt et selvstændigt billedsprog, der i både holdning og æstetik nærmer sig en naturfolkelig eksistens. Kritisk overfor civilisationens selvtilstrækkelige menneske (som i Danmarksinstallationen fra 1980, hvor hun barrikaderede Dannebrog bag en mur af sandsække) og opmærksom på menneskets afhængighed af naturen (i f.eks. den sansemættede Lavendelpassage fra 1993) udtrykker Balsgaards arbejde en samhørighed med samler- og jægerfolkenes mentalitet.

Særlig tydelig er dette tilhørsforhold i en række skulpturer udført i håndgjort papir. Balsgaard stiftede bekendtskab med papiret i Berkeley i begyndelsen af 1980’erne og har efterfølgende oparbejdet en sikker viden om papirprocessen – med alt hvad det indebærer lige fra indsamling af bark og bær i naturen til støbning af papiret på store rammer. Det er denne proces, hvor naturens ressourcer bruges med forstand og omtanke, og ikke det moderne menneskes ødsle overforbrug, som i særlig grad forbinder Balsgaard med samler- og jægerfolkenes natursyn og kollektivisme. Et eksempel på et af Balsgaards papirarbejder er den suveræne Konebåd fra 2009, hvor papiret udgør et transparent sejl, fæstnet på modellen af en grønlandsk konebåd. Med papiret har Balsgaard her forfinet sit udtryk under indtryk af skibet som fælles transportmiddel for en ikke-vestlig eksistensform og en anderledes visionær tilgang til naturen. I arbejdet med papir, der bæres oppe af en høj grad af sanselighed og stoflighed, forbliver Balsgaard en ener i dansk kunst.

Hele Balsgaards produktion er præget af en indre sammenhæng. Hendes tidlige arbejde med tekstil og væv reflekteres således i det gigantiske Stjerneskibet fra 2004-2009, hvor rapporten er det bærende element i skibskonstruktionen, ligesom rapporten også ligger til grund for en række præcist tilrettelagte fliser i både støbejern og glas fra 2006. Med gentagelsens og mønsterets meditative gestus åbner Balsgaard i fliserne og i adskillige andre værker for et uendelighedsperspektiv – dels for at løsrive sig fra bindingen til vestens begrænsende logik, dels for at undersøge nye ukendte territorier.

Jane Balsgaard er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 1972 – 1978. Hun var initiativtager til kunstnergruppen Transit i 1980 og blev i 2001 tildelt Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.

Johan Zimsen Kristiansen, kunsthistoriker mag.art.
___________________________________________________________________________________________________________________________

Anmeldelse i Kunstavisen af udstilling i Galleribe i Ribe 11.januar til 4. marts 2014

Jane Balsgaard viser skulpturer, nogle i det traditionelle materiale, bronze, andre i højst uventede materialer, pinde og papir. Hun eksperimenterer med ynde og lethed, selv i den tunge bronze. Især hendes papirskulpturer er så graciøse og fantasifulde, at de næsten er fantastiske. Nogle af dem er skibe eller inspireret af skibe, andre er fri fantasi. Det håndstøbte papir, selvgjort, er så tyndt, lavet af mange forskellige indsamlede planter, med deraf følgende diversitet i stoflighed.
Skibe eller ej – skulpturerne er så fnuglette, at de flyver for vinden. Det er mageløst!
Jane Balsgaard kan for resten meget andet: f.eks. laver hun støbejernsfliser og glasfliser, maler og knokler med jord og træstammer i Land Art. Fælles for det hele er viljen til at eksperimentere med materialer og udtryk. Hendes skulpturer og installationer er ikke bare i et rum – de vokser sammen med rummet. En skulptur vokser rundet om et hjørne; de kæmpe store himmelskibe (ikke med på udstillingen) er selv et rum, som udstillingsrummet ligesom går ombord i, og derved får himmelskibet en symbolsk, religiøs betydning. Jane Balsgaard drømmer da også om at få lov til at lave et kirkeskib – hvilket modigt menighedsråd kommer mon først med en opfordring til hende ?
Et besøg i Galleribe er meget opløftende.
Bent Mortensen

Kontakt

Billedkunstner
Jane Balsgaard
Rylevej 7
3310 Ølsted

tlf. 26 15 23 18
e-mail: jane@balsgaard.dk